Jak kupować online? Czyli świadome zakupy.

Od kiedy jestem mamą dużo częściej kupuję online. To bardzo wygodne gdy mamy w domu dziecko i wyjście do galerii handlowej nie jest już tak proste. Coraz więcej sieciówek otwiera internetowe sklepy gdzie wybór jest dużo większy. Ponadto powstaje wiele nowych e-sklepów, w których ceny są znacznie niższe niż stacjonarnie. Dlaczego więc z tych dobrodziejstw nie skorzystać?


Internetowe zakupy robię regularnie, dla siebie, dla dziecka, do domu. Sama również prowadzę taki sklep. Kilkukrotnie zdarzyło mi się coś reklamować, czy po prostu zwrócić. Zastanowiłam się, więc na co należy zwrócić uwagę przy takiej formie zakupów, spisałam kilka wskazówek i postanowiłam się z Wami podzielić.

Dokładnie sprawdzamy wymiary
Wiadomo rozmiar rozmiarowi nierówny. Warto sprawdzać dokładne wymiary i porównywać z ubraniami, które posiadamy w domu. Buty kupujemy wybierając odpowiednią długość wkładki nie rozmiar. Dodatkowo, gdy but ma węższy nosek wkładka powinna być ciut dłuższa niż przy szerokim bucie.

Zwroty w sklepach internetowych
W związku z tym, że kupujący nie może towaru obejrzeć, ma 14 dni na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny. Sprzedawca musi zwrócić pieniądze w ciągu 14 dni od otrzymania informacji o odstąpieniu od umowy. Zwracając zakupiony towar, klient pokrywa koszt przesyłki zwrotnej. Sklep zobowiązany jest zwrócić, razem z ceną towaru, koszt przesyłki w pierwszą stronę, jednak tylko do wysokości najtańszej przesyłki oferowanej przez sklep. Duże sklepy często mają wysyłkę i zwrot gratis.

Kupony, rabaty
Przed zakupem w większych sklepach internetowych warto rozejrzeć się za zniżkami. Sklepy często oferują rabat na pierwszy zakup (np. -10% lub - 40zł) lub za zapisanie się do newslettera. Istnieje też wiele portali gdzie znajdziemy informacje o wszystkich promocjach np. kodyrabatowe, alerabat.

Oryginalne?
Jest wiele dużych i znanych sklepów gdzie mamy pewność do oryginalności produktów. Jednak, jeśli znajdziemy swoją wymarzoną torebkę w bardzo niskiej cenie w mniejszym sklepie internetowym? Co zrobić, jeśli nie chcemy potem odsyłać towaru? Jeśli coś kosztuje mniej niż połowę ceny regularnej to daje mi to do myślenia. Duże sklepy są w stanie wynegocjować dobre ceny przy dużych zamówieniach, ale Pan X sprzedający pięć rzeczy na allegro raczej nie. Poza tym tak czy inaczej, jakość musi kosztować, nie ma co się oszukiwać. Nie kupimy kaszmirowego sweterka za 20zł (chyba, że w sh).

Odbiór osobisty
Często sprawdzam gdzie dany sklep ma siedzibę. Być może gdzieś niedaleko mnie i mogę osobiście odebrać zamówiony towar. Lubię również kupować w sklepach online popularnych sieciówek z dostawą do sklepu. Wchodzę do sklepu tylko po odbiór, a jeśli coś mi nie pasuję również oddaje do stacjonarnie. Bez zbędnego odsyłania, bez dodatkowych kosztów.

Gdzie szukać pomocy?
Jeśli mamy problem ze zwrotem lub reklamacją, możemy zgłosić się do rzecznika praw konsumenta na szczeblu powiatowym lub miejskim lub do jednej z organizacji konsumenckich, jak Federacja Konsumentów czy Stowarzyszenie Konsumentów Polskich. UOKiK nie zajmuje się indywidualnymi przypadkami.

Jakie są Wasze doświadczenia z zakupami online? Jakie są Wasze ulubione sklepy?

Pozdrawiam
Blania

Share:

get this widget