Wakacje w Polsce, czy za granicą?

Polskie morze odwiedzam regularnie co roku (nieprzerwanie od ponad dwudziestu lat). Mam z tym miejscem niesamowite wspomnienia i darzę ogromnym sentymentem. Nic nie relaksuje mnie tak jak szum fal i widok szerokich, białych plaż. Polskie morze mimo nieprzewidywalnej pogody i zimnej wody ma swój niesamowity urok. Niestety ma również sporo minusów... No właśnie jak to jest? Lepiej wybrać się nad polski Bałtyk, czy zdecydować się na zagraniczny wyjazd?

gdzie na wakacje z dzieckiem

Nocleg - Polska

Ceny hoteli, czy kwater nad polskim morzem są bardzo różne. Wszystko zależy od miejscowości, sezonu oraz naszych upodobań. Teoretycznie, od pokoju nie mam dużych wymagań, bo powinien mi służyć głownie do spania. Niestety w praktyce gdy za oknem leje lub jest zimno fajnie gdy w budynku znajdą się jakieś atrakcje dla dzieci. Siedzenie w malutkim pokoju bez zabawek to męczarnia dla całej rodziny.

Nocleg - Zagranica 

Ceny noclegów za granicą często są bardzo podobne do tych w Polsce. Szukając fajnych ofert lub czekając na last minute możemy upolować pokój super cenie, np. nocleg z dwoma posiłkami oraz basenem na terenie hotelu za 100zł, czy apartament w cenie 50zł za osobę. 


Jedzenie - Polska

Ceny owoców i warzyw na nadmorskich straganach to zbrodnia, a małe sklepiki często mają dużą marżę. Na szczęście powstaje coraz więcej marketów i sklepów sieciowych gdzie możemy zaopatrzyć się w jedzenie za rozsądne pieniądze.
Ceny obiadów potrafią być całkiem przyjemne (szczególnie danie dnia) niestety nie zawsze idzie to w parze z jakością. Ogromny minus za kolejki i czas oczekiwania na posiłek. Spędzenie co najmniej kilkudziesięciu minut z dzieckiem w restauracji potrafi być uciążliwe.


Jedzenie - Zagranica

Ceny w restauracjach potrafią zwalić z nóg. My zawsze szukamy lokalnych knajpek z rozsądnym cennikiem. Jako ogromna fanka owoców morza zarówno na Teneryfie, czy w Chorwacji wręcz pochłaniam ogromne ich ilości oraz lokalnych przysmaków w cenach porównywalnych do dań dnia z polskich knajp. Ponadto hotele często oferują posiłki w cenie wynajmu pokoju.
Zakupy spożywcze również robię w sieciówkach i marketach gdzie ceny nie odbiegają od naszych.


Dojazd - Polska

Dojazd autem jest tańszy niż podróż samolotem i tu możemy przyoszczędzić. Niestety nie wszystkie dzieci dobrze znoszą podróż autem, a wycieczka nad nasze morze może być naprawdę długa (chociaż i tak widzę ogromną poprawę).

Dojazd - Zagranica

Oczywiście podróż autem jest możliwa i w tym przypadku. Za czym na świecie pojawił się Michaś dwukrotnie jechałam autokarem do Chorwacji i było zarówno tanio jak i nie tak męcząco. Niestety już nie podejmę się co najmniej kilkunastogodzinne jazdy autem z dzieckiem.
Samolot to droższy, ale szybszy i wygodniejszy środek transportu. Nasz syn zniósł swój pierwszy lot znakomicie. Tu również warto polować na promocję i śledzić portale wyszukujące tanie bilety lotnicze.


Atrakcje - Polska

Nadmorskie miejscowości prześcigają się w pomysłach i ilościach atrakcji dla dzieci i dorosłych. Koncerty, przedstawienia, wystawy, wesołe miasteczka, czy cyrk znajdziesz w każdym kurorcie. To dobrze, że jest co robić gdy pogoda nie dopisuje... 
Niestety czasami ilość atrakcji, straganów pełnych chińszczyzny, automatów i autek na żetony PRZERAŻA! Raz, że nie da się z dzieckiem spokojnie przejść ulicą, dwa że oczy aż bolą!

Atrakcje - Zagranica

Wydaje mi się, że tych atrakcji jest dużo mniej, ale wystarczająco. Stragany również są, ale nie w takich ilościach. Zdecydowanie nie narzekałam, że czegoś mi brakuje, a jednocześnie przyjemnie spaceruje mi się centrum miasta. Chińszczyzna jest wszędzie, ale tam bardziej ukryta? W mniejszych ilościach? Miałam to szczęście, że na żadnym zagranicznym wyjeździe nie trafiłam na namioty pełne rzeczy po 5zł, których tak wiele nad polskim wybrzeżu.


Ludzie - Polska

I tu niestety nie mam za wiele dobrego do powiedzenia o polskich turystach. Wszyscy obwijają się parawanami tak by nikt nie ważył się zajrzeć na ich koc, zaznaczają swój teren... Wszystko im przeszkadza, a jednocześnie sami zachowują się niedopuszczalnie. Wchodząc na plażę jednej z bardziej popularnych nadmorskich miejscowości chciałam (w sumie tak zrobiłam) uciekać! Nie wiem ile musieliby mi zapłacić, żeby rozłożyć się wśród kapsli i petów walcząc z innymi o dojście do morza i nie słysząc własnych myśli.

Ludzie - Zagranica

Wiadomo, że wszędzie można trafić na różne towarzystwo i każdy może mieć gorszy dzień. Jednak za granicą ludzie są zdecydowanie bardziej otwarci i przyjaźni. 


Niestety mimo ogromnego sentymentu do polskiego morza, wakacje w naszym kraju wypadają słabo. Kocham polskie morze, a jednocześnie za nim nie przepadam. Tłumy ludzi, średnia pogoda i wszechobecna tandeta niestety mocno mnie zniechęcają. Wiem, że o gustach się nie dyskutuje i że znajdzie się wielu entuzjastów polskich wakacji. W moim podsumowaniu wyjazd zagraniczny zdecydowanie wygrywa mimo troszkę wyższych cen. Gwarantowana pogoda, ciepła woda, piękne widoki czy smaczne jedzenia to bardzo ważne punkty urlopu, ale tak naprawdę to fakt z kim je spędzamy sprawia, że wakacje są udane. 

A Wy gdzie lubicie spędzać wakacje? Co Wam się podoba, a czego nie możecie znieść podczas wyjazdu?

Pozdrawiam
Madame Blania

Share:

0 komentarze